понедельник, 4 марта 2013 г.

В помощь учителю. Конспект урока. Аминокислоты. 9 класс.

Тема: Амінооцтова кислота.
Мета уроку:
1. дати поняття про амінокислоти як органічні амфотерні сполуки на прикладі аминооцтової кислоти;
2. розглянути її молекулярну та структурну формули, фізічні властивості, функціональну амiно- та карбоксильну групи;
3. розібрати процес утворення пептидів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання для проведення уроку: презентація уроку, складена в МS
Power Point, комп'ютер, мультимедійний проектор, екран.

Структура уроку
1.     Вступна частина уроку (2 хв.)
Учитель знайомить учнів з темою, її основними питаннями, завданнями, порядком і планом роботи. Учні записують тему і план вивчення матеріалу в конспект.
2.     Головна частина уроку (22 хв.)
Завдання вчителя зводиться до організації засвоєння учнями основоположних знань. Пояснення нового матеріалу базується на вже наявних в учнів знаннях про карбонові кислоти.
3.     Заключна частина уроку (15 хв.)
4.     Домашнє завдання (1 хв.)
Відводиться для з'ясування незрозумілих питань і фронтальної перевірки знань учнів. Перевірка переслідує одну мету: з'ясувати ефективність роботи вчителя і учнів на даному уроці, процес формування знань ще не завершився, але відзначити роботу учнів необхідно.
5.     Підсумки уроку
Використана література:
1.  Н.М. Буринська, підручник для 9 класу.
2.  "Химическая энциклопедия" т.1 абл-дар, М.:Советская энциклопедия, 1988 стр. 136-139
3.  http://ru.wikipedia.org/wiki/%C0%EC%E8%ED%EE%EA%E8%F1%EB%EE%F2%FB
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності .
Давайте згадаємо який клас органічних сполук містив функціональну групу  -СООН і як вона називається? (Карбонові кислоти, карбоксильна функціональна група). Яка назва та структурна формула карбонової кислоти, яку ми вивчали? (СН3 - СООН оцтова кислота)
Якщо замінити один атом гідрогену в складі радикала СН3- на аміногрупу, то ми можемо вивести формулу нової сполуки.
Питання:
Як ви думаєте, яку назву матиме дана сполука формула якої
NH2 - CH2 - COOH? (Амінооцтова кислота).
Питання:
Які функціональні групи містяться в складі формули? (NH2 - аміногрупа і        
-СООН карбоксильна група).
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з органічними сполуками і тема нашого уроку «Амінокислоти».
Цілі учнів:
1. Розглянути молекулярну та структурну формули, фізічні властивості, функціональні амiно- та карбоксильну групи амінокіслот на прикладі аминооцтової  кислоти.
2. Розібрати процес утворення пептідів.
3. На прикладі хімічних властивостей амінооцтової кислоти познайомитися з амінокислотами як органічними амфотерними сполуками.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Амінокислоти - це органічні сполуки, які містять дві функціональні групи: аміногрупу -NH2 і карбоксильну групу -COOH, пов'язані з вуглеводневим радикалом.
Відеофрагмент - Амінокислоти
NH2 – CH – COOH
        
         R
Приклади амінокислот



 
 


Будова першого представника даного класу – амінооцтової  кислоти
 
Фізичні властивості.
Амінооцтова кислота - тверда кристалічна речовина з високою температурою плавлення - вище 200°С). Добре розчинна у воді (але нерозчинна  в ефірі), водні розчини електропровідні. Ці властивості пояснюються тим, що молекули амінокислот існують у вигляді внутрішніх солей, які утворюються за рахунок переносу протона від карбоксилу до аміногрупи:
 
Хімічні властивості.
Давайте згадаємо теорію хімічної будови органічних сполук О. М. Бутлерова:
1. Атоми в молекулах орг. речовин пов'язані в певній послідовності відповідно до їх валентності.
2. Властивості речовин визначаються не тільки їх якісним і кількісним складом, але і порядком з'єднання атомів в молекулі.
3. Властивості орг. сполук  залежать не тільки від складу речовини і порядку з'єднання атомів у молекулі, але і від взаємного впливу атомів в молекулі.
4. За будовою орг. сполук можна передбачити їхні властивості, а за властивостями визначити будову.
Зараз ми поділимося на дві групи. Одна група відповідає за хімічні властивості амінокислот, зумовлені наявністю в них карбоксильної групи, а інша - за хімічні властивості, обумовлені наявністю аміногрупи. (Робота по групах, уявлення рівнянь реакцій на дошці). Введення поняття амфотерних орг. сполук. Амінокислоти з однієї карбоксильної групою і однією аміногрупою мають нейтральну реакцію.
Амінокислоти - тверді речовини, добре розчинні у воді. До розчину аминооцтової кислоти доллємо трохи лакмусу. Забарвлення розчину не змінилася. Розчин аминооцтової кислоти має нейтральну реакцію. Амінокислоти володіють як кислотними, так і основними властивостями: кислотна - карбоксильна група, основна - аміногрупа. Вони взаємно нейтралізують один одного, утворюючи біполярні іони. Тому амінокислоти з однією карбоксильною групою і однією аміногруппою мають нейтральну реакцію.
Хімічні властивості.
Амінокислоти проявляють властивості основ за рахунок аміногрупи і властивості кислот за рахунок карбоксильної групи, тобто є амфотерними сполуками. Подібно амінам, вони реагують з кислотами з утворенням солей амонію:
2 група:
NH2-CH2-COOH + HCl → HCl • NH2-CH2-COOH (сіль гліцину)
H2N-CH2-COOH + HCl→  [H3N -CH2-COOH]+ Cl-
Як карбонові кислоти вони утворюють функціональні похідні:
1 група:
NH2-CH2-COOH + NaOH → H2O + NH2-CH2-COONa (натрієва сіль гліцину)
а) солі
H2N-CH2-COOH + NaOH → H2N-CH2-COO-Na+ + H2O
б) складні ефіри (реакція етерифікації):
NH2-CH2-COOH + CH3OH → H2O + NH2-CH2-COOCH3 (метиловий ефір гліцину)
З іонами важких металів α-амінокислоти утворюють внутрішньокомплексні солі. Комплекси міді (II), мають синє забарвлення, використовуються для виявлення α-амінокислот.
 
Хоча розчин аминооцтової кислоти має нейтральну реакцію, він здатний взаємодіяти з оксидами металів. До розчину аминооцтової кислоти додамо трохи оксиду міді (II). Нагріємо отриману суміш. Розчин набуває блакитного забарвлення. α -амінокислоти дають з міддю забарвлені, дуже стійкі комплексні солі. Ці комплексні сполуки дуже міцні і не руйнуються під дією розчину лугу. Доллємо до одержаного розчину натрію гідроксид. Осаду гідроксиду міді (II) не утворюється. Крім того, можлива взаємодія аміно- і карбоксильної груп як усередині однієї молекули (внутримолекулярна реакція), так і належать різним молекулам (міжмолекулярна реакція). Міжмолекулярна взаємодія α-амінокислот призводить до утворення пептидів. При взаємодії двох α-амінокислот утворюється дипептид.
 
Міжмолекулярна реакція за участю трьох α-амінокислот призводить до утворення трипептиду і т.д. Фрагменти молекул амінокислот, що утворюють пептидний ланцюг, називаються амінокислотними залишками, а зв'язок CO-NH - пептидним зв'язком. Найважливіші природні полімери - білки (протеїни) - відносяться до поліпептидів, тобто являють собою продукт поліконденсації α-амінокислот.
 
Отримання аминооцтової кислоти:
1) Оцтова кислота → хлороцтова кислота → амінооцтова кислота
CH3COOH + Cl2 + (каталізатор) → CH2ClCOOH + HCl;
CH2ClCOOH + 2NH3 → NH2-CH2COOH + NH4Cl
2)  Гідроліз білків
ІІІ. Заключна частина уроку.
Фронтальна перевірка учнів.
Тестове завдання для самостійної роботи 
Варіант I 
1. Амінооцтова кислоту можна отримати взаємодією:
А. бромоцтової кислоти з аміаком
Б. оцтової кислоти з аміаком
В. метиламіну з оксидом вуглецю (IV)
         Г. діхлороцтової кислоти з аміаком
2. Амінооцтова кислота реагує:
А. з етанолом                          В. з хлоридом натрію
Б. з сірчаною кислотою        Г. з формальдегідом
3. Зв'язки між залишками амінокислот в білках називаються:
А. пептидні             В. складноефірні
Б. глікозидні           Г. водневі
4. Доведіть, що амінооцтова кислота - органічна амфотерна сполука.
Відповідь ілюструйте рівняннями хімічних реакцій. 
Варіант II 
1. Скільки з перерахованих речовин можуть реагувати з аминооцтовою кислотою: гідроксид натрію, ацетилен, ацетальдегід, хлороводородна кислота, бензол, метанол.
А. 1                    В. 3
Б. 2                    Г. 4
2. Реакція середовища у водному розчині аминооцтової кислоти:
А. кислотна                  В. лужна
Б. солона                      Г. нейтральна
3. При гідролізі білків отримують:
А. амінокислоти                            В. поліпептиди
Б. моносахариди                           Г. нуклеотиди
4. Масові частки вуглецю, водню, кисню та азоту в амінокислоті становлять відповідно 32,00; 6,66; 42,67 і 18,67%.
ІV. Домашнє завдання:
1.     Вивчити § підручника
2.     Здійснити пошук інформації в мережі Інтернет за значенням амінокислот;
Виконати творче завдання по темі: «Застосування та біологічна функція амінокислот» (за бажанням) - звіт представити у формі буклету
V. Підсумки уроку:
Відеофрагмент: ПРОТЕЇНИ (5 хв.)



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...